كتير مننا جرب يعمل جدول للمذاكرة .. بنظام و جدية حماسية P:
لكنه بيمشي فترة ع الطريق السليم أو اللي هو رسمه في جدوله و فجأة .. بياخد منحنى مليان بالأشواك و الأحباط و التعب غير الملهيات كمان و ذهنه بيتشتت و دا لسبب واحد أنه بدأ ياخد الأمور بجدية .. فتيجي في ذهنه أمور كتير غايبة عنه .. " زي شوشو P: اللي بيجيلك في الصلاة كدا - نعوذ بالله من الشيطان و شركه " .

لما يحصلك كدا سواء كنت طالب أو متخرج جديد و عاوز تحقق أهداف أنت رسمتها لحياتك أو ليومك .. تأكد أنك مش هتقدر تتغلب على منحنيات الطريق دا و لا هتقدر تتغلب على كل الشوك و الملل و الأحباط و لا حتى " شوشو " P: إلا بمواجتهك لكل دا .. بشجاعة و إصرار .. مهما كانت ظروفك أو إيه اللي بيشتت أنتباهك سواء ألم أو ضيق وقت أو خلافه .. هتقدر تتخطاها .. بس لو زودت إرادتك و أعملت هبة الله لك " عقلك " و أكتشف طرق و سبل جديدة تتخطى بيها كل دا .. يعني تسترجل يا معلم بدون " بيريل " لكن بتوكلك على الله و إيمانك بيه .

و في نهاية الطريق .. أوعى تتفاجئ بنتيجة غير اللي كنت متوقعها .. لكنك هتندهش بنتيجة أفضل مليون مرة من اللي كنت متوقعها (:

 ******

كتير مننا .. من اللي عملوا جدول الأعمال لأول مرة .. قدروا يهزموا الأحباط و الملل في أول يوم .. لكن بعد هدنة المساء و تجدد الحرب
في الصباح بينقلب الحال و يصبح المنتصر مهزوم و المهزوم هو المنتصر ..

فيه أعداء خالدين بخلود الأرادة و العزيمة .. منها الأحباط و الكسل .. و الحرب قائمة بين الأثنين حتى فناء الانسان .. أو حتى فناء الملكية اللي أقاموا الحرب على شرفها .. و مثل كل الحروب يوجد هدنة و اتفاقية سلام طالت أو قَصُرت .. ستتجدد الحرب بعدها و ستكون أكثر شراسة من ذي قبل .. بعد الأستعداد و معرفة مواطن القوة و الضعف عند كل خصم ..

محور كلامنا هنا هو الأنسان .. الملكية المتنازع عليها بين " الأرادة و العزيمة " و " الاحباط و الكسل " .. كل من الطرفين بيحاول يستغل الأنسان لصالحه كسلاح قوي و مدمر لخصمه .. بيستغل مقوامته و قدراته و أمكانياته و كل ما يملكه الأنسان و بيصنع منه سلاح خارق ينهي الجولة لأحد الطرفين ..

بمعنى أن حضرتك لبنة النصر لأي طرف .. إذا كنت مهئ للتوحد مع العزيمة و الأرادة هتزهم الكسل و الأحباط بكل تأكيد .. و تسطتيع أن تهئ نفسك لتوقيع معاهدة التحالف ضد الكسل و أحباط اليوم الثاني .. بعدة خطوات هي P:

1- أستبدل جدول أعمال الملئ بآخر صغير و أضافة أشياء أو أمور ليست مهمة في القائمة مثل " سأشرب كوب قهوة ، هزعم الواد أحمد على عشوة ... P:P: " بس لازم تنفذها حتى و لو وقتك ضيق .. يعني لازم تعزمني أسحابي على العشوة D:

2- شارك من يهمه أمرك أنجازاتك و سرك الكبير في تنفذها " جدول الاعمال " أسترجع أهمية الموضوع و جديدته لما تحكي عنه لكل اللي تعرفه .. زي الفلورز أو الفانز بتوعك زي ما أنا بعمل D:D: >> قلدونا بقى P:

3- أختلق مهمة أو أنجاز مجنون و ضيفه للقائمة و يا ريت يكون أول أنجاز ليك في اليوم .. و أشتغل بجدية أنك تنفذه .. مثلا تروح للواد ساحبك اللي في بلد بعيدة " مشي على رجليك " .. أو تقفز قفزة جرئية في البحر .. أو تعمل حركة بهلوانية بالدراجة الهوائية أو النارية .. أو تحاول تطبخ للبيت النهاردة P:P:P: >> أضافة المرح في الأعمال الجدية بتزود تمسكنا بيها .

4- جهز أحتفال كل يوم تنجز فيه كل المهام و الأنجازات اللي في جدول الاعمال .. لأن ببساطة السبب الرئيسي للأحباط في اليوم الثاني هو عدم أنجاز جميع المهام المقرر تنفيذها ، الجائزة مهما كانت فهي محفز قوية للمتابعة .

5- حاول ترتب المهام بتاعتك على حسب الأهمية المكانية و الوقتية و المعنوية ... كمان حاول ترتبها حسب تصنيف نوعي .. زي " فكرة مجنونة ، ساعة إيمانية ، ثقافة ، فن ... " و كدا P:


و إن شاااااء الله النصر حليفك D:

0 التعليقات:

Leave a Comment

Back to Home Back to Top نسمات الربيع. Theme ligneous by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.