أحنا بتوع الثورة ..




أحنا بتوع الثورة ..

كتير من شباب الجامعات ثورجي P: بطبيعته .. مش في الثورة اللي رجعت كرماتنا بس لأ .. دا في كل حاجة هو بيبقى ثورجي .. دا طبيعي لجيل بكرة لأنه بيرسم بكره بريشته هو و بألوانه بس على أسس قديمة و مدارس عتيقة تعلم منها أصول الفن .. علشان كدا بنشوفه بيثور على تصرفات و عادات قديمة أو هو شايف أن فيه أفضل أو طرق تانية .. اللي بيفرق هنا بقى بين كل الثورجية دول .. هو طريقة ثورانه و أعتراضه و كمان طريقته في تغير دا للأفضل اللي هو شايفه ..

بعضنا بيلجأ للسخرية ، و البعض بيلجأ لمنطق اللسان ، و البعض بيروح يشتغل على الأرض ، و البعض بيطنش و ينام في العسل P:


و النتيجة معروفة يأما ثورته تنجح و يغير الوضع للأفضل ، يأما برضه ثورته هتنجح و يتغير للأسوء " زي أخينا اللي بيطنش دا P: "

ع العموم الشباب طرقها رغم وضوحها إلا أنها متقلبة و مش ثابته .. دا لأنه متقلب مزاجيا .. و دا راجع لأسباب كتبر نقولها مع بعضينا D:
1- نقص المعلومات .
2- أنعدام القدوة .
3- غياب العمل الجماعي .

في ضوء ذلك .. سأعطيك عزيزي الثورجي بعض النصائح الهامة D:

1- في البداية لازم قبل ما تثور على عصرك و تحاول تبنيه لبكرة لازم تفهم عصرك دا ماشي أزاي " ببنزين 80 و لا 90 " P: بمعني تفهم مقوامته و أمكانيته و حدود علمه وصلت فين و المجالات اللي حضرتك تقدر تغير فيها بجد " أنت مش سوبر مان يعني P: " و تحاول تدرسه كويس جدا و تحط خطتك يا معلم للثورة " بس أوعى تتقفش P: "

2- القدوة .. غريزة أخذ القدوة دي بتتولد معانا و أحنا صغننيين ، بتشوف ماميتو و بابيتو P: بيعملوا إيه و أنت بتقلدهم .. و على أساس كدا بتاخد صفاتهم و طباعهم و أكيد يعني لغتهم P: .. لكن اللي بيحصل مع مرور الوقت أن " الأنا " بتضخم كتير عند ناس كتير مننا أو بيوصل لحالة الرضى عن الذات و هو لسه أساسا مش بدأ المشوار .. اللي عاوزه من حضرتك أنك تبدأ ترجع الغريزة القديمة دي لكن بتوسع أكبر " ضريبة اللي بيبقى كبير بقى P: " بمعنى تشوف الشخصيات المشهورة و الناجحة في مجالاتها سواء محلي أو دولي .. تشوف كمان قصص النهوض بالذات من القاع لقمة القمة .. تشوف و تعاصر حياة الكواكب اللي علمت في تاريخ الأنسانية من خلال قرأتك لكتبهم و قصة حياتهم .. و اللي أكيد على رأسهم " سيدنا محمد عليه أفضل الصلاة و السلام " ..

" على فكرة في برنامج أسمه TEDx دا برنامج تنمية بشرية مشهور قوي جدا قائم على فكرة نماذج ناجحة حية من قبل المجتمع بتحكي قصة حياتهم أزي قدروا ينجحوا في حياتهم (: دور عليه على Youtube "

3- العمل الجماعي .. فايدة العمل الجماعي أنه بيجبرك تتحرك و أنت مبسوط مش مغصوب P: كمان المناقشة الجماعية و الآراء الكتير بتزود وعيك و ثقافتك ، غير أن مافيش حد داخل المجموعة أسمه " غلطان " لكن بيبقى أسمه " ميعرفش " .. العمل الجماعي أكبر محفز و منشط لأنجاز الأعمال خاصة المستحيلة ، شوف مماملك النمل و النحل " بس مش عاوزين حسد P: " داخل العمل الجماعي مافيش مستحيل و مافيش مينفعش .. أمال ليه ربنا كتب أجر للمصلي في الجماعة عن الصلاة في غيرها !!!
و دلوقتي بقى فيه جماعات ثورجية كاااااتير P: زي الأُسر في الجامعات و الكليات .. زي جمعية رسالة .. زي حملة أوعى .. أنت نفسك ممكن تنشئ جماعة زي دول .. ما دول بدأو برضه بأشخاص زي حضرتك كدهون P:

في النهاية .. أتمنى لحضرتك ثورة ناجحة إن شاء الله بالتغير للأفضل

0 التعليقات:

Leave a Comment

Back to Home Back to Top نسمات الربيع. Theme ligneous by pure-essence.net. Bloggerized by Chica Blogger.